Almanya'da Yayın Ücreti Krizi: ARD ve ZDF Anayasa Mahkemesi'ne Gitti
Almanya'nın kamu yayıncıları ARD ve ZDF, aylık 18,36 Euro olan yayın ücretinin artırılmaması üzerine Federal Anayasa Mahkemesi'ne başvurdu.

Almanya'nın kamu yayıncıları ARD ve ZDF, hane başına ödenen aylık 18,36 Euro tutarındaki yayın ücretinin (Rundfunkbeitrag) artırılmaması üzerine Federal Anayasa Mahkemesi'ne başvurdu. Karlsruhe'de görülecek davada, yayıncıların finansal ihtiyaçlarının karşılanmaması nedeniyle "yayın özgürlüğünün" ihlal edildiği savunuluyor.
Finansman Krizi ve Artış Beklentisi
Yayın kuruluşlarının finansal ihtiyaçlarını belirleyen KEF (Yayın Kuruluşlarının Finansal İhtiyaçlarını Belirleme Komisyonu), Şubat 2024'te aylık ücretin Ocak 2025 itibarıyla 18,94 Euro'ya çıkarılmasını önermişti. Ancak eyalet hükümetlerinin bu artış üzerinde uzlaşmaya varamaması, ücretlerin sabit kalmasına neden oldu.
KEF'ten Beklenmedik Yeni Öneri
Süreç devam ederken KEF, tavsiyesini sürpriz bir şekilde güncelledi. Yeni raporla birlikte artışın ancak 2027 yılından itibaren geçerli olması ve ücretin sadece 28 cent artarak 18,64 Euro'ya yükselmesi önerildi. Komisyon bu değişikliği, yayıncıların ek gelirler elde etmesi ve bazı yatırımların ertelenmesiyle gerekçelendirdi.
Yapısal Reformlar ve Kapanan Kanallar
Yeni Medya Devlet Sözleşmesi kapsamında kamu yayıncılığında köklü bir reform sürecine girildi. Bu çerçevede radyo ve tematik kanalların sayısının azaltılması planlanıyor. Bu doğrultuda ARD; tagesschau24, ONE ve ARD alpha kanallarını yıl sonunda kapatacağını duyurdu.
ARD tarafından yapılan açıklamada, eyaletlerin anayasal olarak korunan finansman prosedürlerine uymadığı ve kamu yayıncılığının işlevsel finansmanının güvence altına alınmadığı vurgulandı. Mahkemenin önümüzdeki günlerde yapacağı sözlü görüşmelerin ardından, nihai kararın birkaç hafta veya ay sonra açıklanması bekleniyor.
HaberGo Editor ve Muhabır ekibi
