HaberGo
Ekonomi

Yargıtay'dan Emeklilikte Tarihi Karar: Hizmet Birleştirme Zorunluluğu Kalktı

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, farklı sigorta kolları arasında prim ödeyenlerin, kendilerine en avantajlı olan süreci seçebileceğine ve hizmet birleştirme zorunluluğunun olmadığına hükmetti.

HMHaber Merkezi
· 1 dk68 okunma
Yargıtay'dan Emeklilikte Tarihi Karar: Hizmet Birleştirme Zorunluluğu Kalktı
Yargıtay'dan Emeklilikte Tarihi Karar: Hizmet Birleştirme Zorunluluğu Kalktı

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, milyonlarca çalışanı ve emekliyi doğrudan etkileyecek emsal bir karara imza attı. Alınan karar doğrultusunda, Sosyal Güvenlik Kurumu'nun (SGK) farklı sigorta kollarındaki primleri birleştirme zorunluluğu ortadan kalktı. Bu gelişmeyle birlikte vatandaşlar, emeklilik hesaplamalarında kendilerine en yüksek maaşı sağlayan veya daha erken emekli olmalarına imkan tanıyan prim günlerini seçme hakkına sahip oldu.

Kişinin Lehine Olan Statü Seçme Özgürlüğü

Yeni içtihatla birlikte; çalışma hayatı boyunca SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı gibi farklı statülerde prim ödemesi yapan sigortalılar, kurumların katı kuralları yerine kendi menfaatlerini önceliklendirebilecek. SGK, artık sigortalının aleyhine sonuç doğuracak şekilde tüm hizmet sürelerinin birleştirilmesini zorunlu tutamayacak. Bu durum, özellikle Bağ-Kur prim günleri nedeniyle emekliliği geciken veya düşük aylık alan binlerce kişi için hukuki bir çıkış yolu sunuyor.

Süreci Başlatan Emeklilik Mücadelesi

Söz konusu kararın temelini, 2002 yılında emeklilik dilekçesi veren bir vatandaşın başlattığı hukuk mücadelesi oluşturdu. SSK'da 6730 gün, Emekli Sandığı'nda 450 gün ve Bağ-Kur'da 2092 gün prim ödemesi bulunan vatandaş, SSK şartlarını tamamladığı için emekli olmak istemiş ancak SGK, son yedi yıllık çalışma süresinde Bağ-Kur'un ağırlıkta olduğunu belirterek talebi reddetmişti. Kurum, vatandaşın 9000 günü tamamlaması gerektiğini savunarak emekliliği geciktirmiş ve daha düşük maaş bağlanmasına neden olmuştu.

Yüksek Yargıdan Gelen Kesin Onay

Yerel mahkeme, sigortalının kendi iradesi dışında hizmet birleştirmeye zorlanamayacağına hükmederek vatandaşı haklı buldu. SGK'nın itirazları üzerine dosya önce Bölge Adliye Mahkemesi'ne, ardından Yargıtay 10. Hukuk Dairesi'ne taşındı. Usul tartışmalarının ardından dosya, son karar merci olan Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'na ulaştı.

Genel Kurul, İş Mahkemesi'nin direnme kararını usul ve yasaya uygun bularak onadı. Bu kesin karar ile birlikte, farklı sigorta kolları arasında geçiş yapmış olan vatandaşlar, emeklilik dilekçesi verirken kendileri için en avantajlı olan statüyü belirleme konusunda özgürleşmiş oldu.

HM
Haber Merkezi

HaberGo Editor ve Muhabır ekibi