ABD ve İran arasında nükleer krizde kritik gelişme: Hormuz Boğazı açık kalacak
ABD ve İran arasında İsviçre'de yürütülen müzakerelerde Hormuz Boğazı'nın açık tutulması konusunda anlaşıldı; ancak nükleer denetimler konusunda taraflar arasında ciddi bir görüş ayrılığı sürüyor.

ABD ve İran heyetleri, savaş sonrası barış sürecini yönetmek amacıyla İsviçre'nin Bürgenstock bölgesinde bir araya geldi. Geçtiğimiz hafta imzalanan mutabakat zaptı çerçevesinde yürütülen teknik görüşmelerde, küresel enerji güvenliği açısından kritik öneme sahip olan Hormuz Boğazı'nın açık kalması konusunda tarafların mutabık kaldığı açıklandı.
Nükleer Denetimlerde 'Söz Düellosu'
Müzakerelerin en tartışmalı maddesi olan nükleer tesislerin denetlenmesi konusunda ABD ve İran yönetimi taban tabana zıt açıklamalar yapıyor. ABD Başkanı Donald Trump, İran'ın nükleer tesislerin en üst düzeyde denetlenmesini "tam ve eksiksiz" bir şekilde kabul ettiğini belirterek, bu adımın "nükleer dürüstlüğü" sağlayacağını savundu.
Öte yandan İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Esmail Baghaei, devlet medyasından yapılan açıklamada, Tahran'ın savaş sırasında hasar gören bölgelere Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) müfettişlerinin erişimine izin verme konusunda herhangi bir planı olmadığını vurguladı. Baghaei, mevcut durum için belirlenmiş bir protokolün bulunmadığını ifade etti.
JD Vance'ten 'Milat' Açıklaması
ABD Başkan Yardımcısı JD Vance, İsviçre'deki görüşmelerin ardından yaptığı basın toplantısında nükleer denetimlerin yeniden başlamasını "Amerikan halkı için büyük bir dönüm noktası" olarak tanımladı. Vance, İran'ın müfettişleri ülkeye davet etmeyi kabul ettiğini ve bunun İran'ın nükleer silah programını kalıcı olarak sona erdirmek için ilk adım olduğunu belirtti. Ancak Vance, müfettişlerin sahaya indiğinde gerçekte ne yapabileceklerinin gözlemlenmesi gerektiğini ekledi.
Bölgesel Ateşkes ve Lübnan Hattı
Sürecin bir diğer ayağında ise Lübnan ve İsrail arasındaki gerginliği düşürmek için diplomatik trafik hızlandı. ABD Dışişleri Bakanı Rubio'nun Lübnan Cumhurbaşkanı Joseph Aoun ve İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu ile yaptığı görüşmelerin ardından, CENTCOM aracılığıyla gerçek zamanlı bir izleme mekanizmasının kurulduğu bildirildi. İsrail ve Lübnan temsilcilerinin bu hafta Washington'da üç gün sürecek yeni bir müzakere turuna katılması bekleniyor.
HaberGo Editor ve Muhabır ekibi
